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Library of Artistic Print on Demand

Aufnahme der Bücherserie »Dear Lulu etc.«
Die Bücher, die während eines zweitägigen Workshops von James Goggin mit Studierenden des FbG auf Einladung und Mitwirkung von Prof. Frank Philippin in 2008 entstanden sind, haben sich zu einem Klassiker im Print-on-Demand Bereich entwickelt und wurden im April 2021 in die Library of Artistic Print on Demand aufgenommen. Das Forschungsprojekt (2019–2022) ist eine Kooperation der Freien Universität Berlin, der Universität Erlangen-Nürnberg und der Bayerischen Staatsbibliothek, gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft. Geleitet wird es von Andreas Bülhoff und Annette Gilbert (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg). Die am Workshop beteiligten Studierenden waren Alexander Lis, Alice Matthess, André Schubert, Andreas Strack, Anja Grunert, Christoph Kronenberg,  Juliane Karnahl, Michael Helmle, Patrick Gasselsdorfer, Rimma Khasanshina, Tim Heiler. Das Projekt erhielt in 2009 einen »Gold Cube« beim »ADC Art Directors Club New York« in der Kategorie »Book Design: Public Service/Non-Profit Book« und wurde seit Erscheinung in verschiedenen Magazinen und Büchern vorgestellt (z.B. »172 neue Buchobjekte«, Museum Angewandte Kunst, Frankfurt; Idea Magazine (Tokio); Print).


Beschreibung des Projektes auf der APOD-Webseite
‘Dear Lulu is a series of test books which was researched and produced by graphic design students at Hochschule Darmstadt, Germany, during an intensive two-day workshop with London-based designer James Goggin (Practise). The books’ intention is to act as a calibration document for testing colour, pattern, format, texture and typography. Exercises in colour profile, halftoning, point size, line, geometry, skin tone, colour texture, cropping and print finishing provide useful data for other designers and self-publishers to judge the possibilities and quality of online print-on-demand. Researched and designed on the 12—13 June, 2008, Hochschule Darmstadt, FB Gestaltung, & Practise (London).’ (James Goggin, Frank Philippin & students)

‘The book project will therefore act as a colour/type/pattern test of the very system with which it is produced,” the introduction says (p. 36). Because the book is also offered by other print-on-demand providers, such as Blurb, MagCloud, and BoD, “a print-on-demand-battle” (p. 40) might even be initiated. The title of each of the test publications is adapted as necessary, for example to Dear MagCloud or Dear Blurb.’

Since every print job takes places at a different time, with a different machine, and potentially at a different production site, in the end every exemplar is unique and can only stand or itself. It is not possible to generalize the test results. Neither can the Print on Demand provider guarantee a certain product quality.